vrijdag 17 juni 2011

Luisteren naar boeken





Dit is de Week van het Luisterboek (tot 26 juni)!
Een mooi moment om eens te schrijven over mijn eerste 'luister'ervaringen.

Liggend in mijn bed, koptelefoon op, in een donkere slaapkamer, luister ik momenteel avond aan avond geconcentreerd naar een thriller van Esther Verhoef. Tijdens het strijken heb ik het ook geprobeerd, maar dat is lastiger want dan ben je toch sneller afgeleid. De stem van de degene die de cd's ingesproken heeft bepaalt sterk mijn plezier in het verhaal. Dat is heel anders dan wanneer je het verhaal gewoon 'in je eigen hoofd' leest (met je eigen stem). Acteurs als Carice van Houten en Gijs Scholten van Aschat hebben echter bijzondere voorleeskwaliteiten: zij winnen hiervoor zelfs prijzen.

Luisterboeken worden door steeds meer mensen ontdekt als ideale manier om te ontspannen en toch een boek te lezen. Erg handig ook om kinderen op de achterbank rustig te houden tijdens een lange autorit. Bovendien bieden luisterboeken mensen met leesproblemen een mogelijkheid om toch van een boek te genieten. Loket Aangepast Lezen is speciaal ingericht om mensen van gesproken lectuur te voorzien. Het Loket richt zich op iedereen die een visuele beperking heeft of leesgehandicapt is.
In de openbare bibliotheken kan iedereen terecht voor luisterboeken. Wij steken vooral in op het leesplezier van media in allerlei vormen. Dus kom maar eens langs om een luisterboek te lenen: inmiddels hebben we een uitgebreide collectie zowel voor kinderen, jongeren als volwassenen.

Ik ben overigens nu op de helft van mijn luisterboek, maar ik neem volgende keer toch liever zelf weer een boek ter hand! Het vraagt toch een soort concentratie die ik moeilijk op kan brengen als ik 'alleen maar hoef' te luisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten