vrijdag 24 juni 2011

Zo betrouwbaar als...een echt boek!



Natuurlijk, alle elektronische en digitale apparaten hebben ons leven verrijkt, vergemakkelijkt, we kunnen geen dag meer zonder:

Even op de buienradar kijken of we vanavond wel kunnen barbecuen.
Komt het vliegtuig van pa en ma wel op tijd aan?
Wat eten we vandaag, even een recept opzoeken.
Zijn er nog files?
Even die aflevering kijken op Uitzending gemist.
Zo, de belastingaangifte is weer gedaan.
Tot hoe laat is de bibliotheek open? Meteen even via internet verlengen!
Heb je dat Youtubefilmpje nog gezien van die dikke kat?
Even kijken of mijn vrienden on line zijn.
Oh, dan laten we dswe boodschappen toch bezorgen.
Is mijn docent nog steeds ziek en ben ik het eerste uur morgen vrij?
Zo, ik heb weer een heleboel bel- en smstegoed!



En ga zo maar door. We zitten graag voor de televisie, surfen ons suf op internet, kijken films, luisteren muziek, gamen en nog veel meer.

Op het werk kunnen we ook niet meer zonder. Het eerste deel van mijn dienst in de Biebwinkel heb ik geen telefoonverbinding en aangezien internet via de telefoon verloopt, heb ik dat ook niet. Geen werkmail kunnen lezen en beantwoorden, niet in mijn mappen kunnen werken...help, lichte paniek, hier had ik mij niet op voorbereid, wat kan ik vandaag dan doen? Ik kijk om mij heen. Hm, er is weer een flinke lading nieuwe boeken binnen. Het wordt nu erg aantrekkelijk om die eens goed te gaan bestuderen. En gelukkig mag ik dat beroepshalve ook doen, nee, het moet zelfs, ik moet op de hoogte blijven van nieuwe titels en boeken die ik weer kan gebruiken als themaboek in bestaande projecten.

Ik kijk in de winkel rond, een schatkamer aan mooie boeken en verhalen. En natuurlijk zijn digitale prentenboeken tegenwoordig prachtig en leerzaam, natuurlijk zijn luisterboeken en verfilmingen handig en toegankelijk, natuurlijk zijn al die digitale netwerken en diensten leuk en nuttig. En natuurlijk heeft internet en alles er omheen consequenties voor de boekwinkel en de bibliotheek. Maar toch, zouden deze twee ooit ophouden te bestaan? Sterven zij uit? Ik denk het niet en ik hoop het niet. Het blijft toch erg fijn om te kunnen bladeren in een boek. Een prentenboek op je I-pad...ik weet niet of ik mijn baby of kleuter dat dure medium toevertrouw en of ik het wel zo gezellig vind om op die manier voor te lezen. Hier in de winkel zie ik regelmatig mensen die echt even de tijd nemen om een boek te bekijken. Ze gaan erbij zitten, aan tafel, op een stoel, zelfs op de grote knuffelgiraf. Een gevoel van knusheid, idyllisch, romantisch bekruipt mij nu. Maar ik draaf weer door.

Ik moet toegeven dat toen algauw de internetverbinding het weer deed (daar ben ik toch maar het eerst werk van gaan maken), ik weer aan mijn laptop zit vastgeplakt. En nu twee uur later zijn diverse mails en brieven gelezen, beantwoord en gemaakt. En ik heb nog geen letter gelezen of tekening gezien van de nieuwe boeken die mij vanaf de kast van de Giraf aankijken.....ik denk dat ik er zo meteen toch maar aan toe ga geven. Want niets is zo betrouwbaar als...een echt boek!

Barbara van Reijmersdal, 24 juni 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten