zaterdag 28 januari 2012

Jongeren motiveren tot lezen

In aansluiting op mijn bericht van gisteren over Leesplein wil ik vandaag de site Jongerenliteratuurplein onder de aandacht brengen. Een site speciaal voor jongeren vanaf 15 jaar met informatie over boeken en schrijvers. Gelukkig staat er veel meer op dan alleen de verplichte lijstboeken. Door de vele boektips en nieuwtjes krijg je ineens zin om eens iets nieuws te proberen. Het geheel wordt ook zeer aantrekkelijk gepresenteerd.

Zo lees ik er vandaag op:
Dat naar aanleiding van de Landelijke Gedichtendag donderdag jl. op YouTube een nieuw kanaal is geopend: Dichter draagt voor. De Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr gaat hierop regelmatig gedichten voorlezen. De gedichten variëren van Middeleeuws tot hedendaags. Het kanaal is een initiatief van Stichting Lezen en Cultura24. Stichting Lezen wil met het project aandacht vragen voor het belang van voorlezen. Via voorlezen kan de liefde voor literatuur overgedragen worden.

In de Bibliotheekronde van de Read2Me! Voorleeswedstrijd die op woensdagmiddag15 februari wordt georganiseerd  met vijf klassenwinnaars van het Insula College, hopen we ook dat door middel van het voorlezen van spannende fragmenten door medeleerlingen, de luisteraars gemotiveerd worden om eens zo'n boek te gaan lezen. Ik ben nu alvast erg benieuwd naar de boeken die de voorlezers ons dan gaan voorschotelen.

Dominique Janssen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten