zaterdag 7 juli 2012

Doe eens gek....lees een (ander) boek!

 Hoera, het is nu echt vakantie in deze regio!
Alle spullen ingepakt en dan...nog een paar leuke boeken meenemen.
He, sta ik voor de kast, is mijn favoriete schrijver uitgeleend.
Natuurlijk heb ik zo mijn voorkeuren.
Maar, doe eens gek, lees eens een ander boek!

Vanwege mijn werkzaamheden bij de 0-6 jarigen heb ik heel wat leuke prentenboeken (voor)gelezen.
Voor mezelf kies ik meestal thrillers.
En sinds kort ben ik wat meer jeugdboeken en vooral nu Young Adultboeken (D-boeken, vanaf 14 jaar) en de kerntitels 2013 van Jonge Jury boeken aan het lezen.
De Jonge Jury en Young Adultboeken lees ik om mijn collega Voortgezet Onderwijs te kunnen voorzien van boekverslagen. Dus lees ik ook thema's die ik anders niet zo gauw zou pakken.
En ik moet zeggen: het is erg interessant!

Ik las met plezier:

- "Superhelp" (9-12)(een antiheld, grappig en origineel verhaal)
- "Spinder"(10+) (een van de leukste, origineelste, grappigste boeken ooit, ook tikje spannend, aanrader!)
- "Coolman en ik " (10+)(grappig, speels door deels stripplaatjes)
- "Familiegeheim" (10+)(interessant verhaal verteld vanuit een hedendaags meisje en het verhaal anno nu en uit de oorlog van een oude vrouw)
- "Dagboek van een vampier watje" (12+)(humor, alle vampiercliche's worden onderuitgehaald)
- "Smaragd"(12+) (spannend, goed verhaal, vraagt om een vervolg)
- "Het geestige leven van Lucy Shaw" (13+)(geen doorsnee spookverhaal, maar een verhaal met echt een leuk verhaal, humor en ook spanning, romantiek en emoties)
- "Nachtbeeld" (15+)(spannend, een meisje wordt verlamd wakker in het ziekenhuis, maar wat is er gebeurd? Wie zijn haar vrienden, wie haar vijanden?)
- "De verborgen Universiteit" (16+)(een volwassen versie van Harry Potter, komt reëler over)
- "Vergeten" (YA)(origineel verhaal over een meisje dat elke dag weer met geheugenverlies opstaat)
- "Iets van mij" (YA)(over een tienermoeder, aanvankelijk de roze wolk, maar ook de nadelen)
- "Witte kat" (YA)(origineel verhaal, tikje magisch, boeiend voor jongens)
- (ff) Out! (YA)(roerige puberleven, met uitgaan, drugs, relaties en een ongeluk...of moord?)
- "Geen bereik" (YA)(Erg leuk boek, origineel, leest lekker, spannend en mooie ontknopingen)


Ik wens jullie veel leesplezier en een fijne zomervakantie!




Barbara van Reijmersdal











Geen opmerkingen:

Een reactie posten