donderdag 29 november 2012

Hoe overleeft Rosa in New York

Francine Oomen

Het eerste deel van de opvolger van de Hoe Overleef Ik-serie: Rosa & Co.. Even een stukje lezen om te zien of het aansluit op de andere boeken. En ja, het verhaal gaat gewoon verder. De 18-jarige Rosa is klaar met de Havo en heeft zich ingeschreven voor o.a. de Willem de Kooning Academie. Al meteen lezen we dat ze, wegens te weinig "levenservaring", niet is aangenomen. Haar moeder regelt een baantje als Au Pair in New York. Voor drie maanden vertrekt ze om op te passen op Vita, een meisje dat nog niet zo lang geleden haar moeder verloren heeft. Ze wil niets van Rosa weten en lijkt maar een ding voor ogen te hebben, Rosa wegpesten. Ook haar vriend Neuz gaat op reis, naar Berlijn. Rosa begrijpt niet dat hij niets laat horen. Allebei gaan ze hun eigen weg, in hun eentje. Het blijft moeilijk een leeftijd aan deze boeken te geven. De boeken zijn zeer toegankelijk qua taal en lezen makkelijk weg. Zoals we inmiddels gewend zijn van de Hoe Overleef Ik boeken komen er bepaald geen kinderachtige onderwerpen voorbij zoals overspel, drank en drugs. De uitgeverij geeft als leeftijdsindicatie 12+ en dat lijkt mij een absolute ondergrens! De, veelal jonge, kinderen die alle HOI-delen al gelezen hebben zullen waarschijnlijk zonder blikken of blozen voort gaan met deze nieuwe serie. Toch vraag ik mij af wat zij op die leeftijd aan moeten met b.v.: Vannacht is één alcoholische wiet-blur.... Liever nog even wachten

Querido, € 12.95
bestellen

Wilma Verhoeven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten