vrijdag 30 november 2012

Onderzoeken mediawijsheid

De consulenten en mediacoaches van de Bibliotheek A tot Z helpen schoolteams graag met het vinden van geschikte (vak-)literatuur rondom het thema Mediawijsheid, zodat zij voor de eigen school een Mediaplan kunnen gaan opstellen. Het traject tot het formuleren van een (schoolbreed) gedeelde visie is vaak de start van een periode waarbij alle aspecten van Mediawijsheid onder de loep worden genomen.

Er verschijnen veel bruikbare publicaties die in meer of mindere mate bruikbaar zijn voor ouders en opvoeders. We stellen onze literatuurlijsten regelmatig bij en zorgen dat onze vakcollectie op peil blijft. In de Biebwinkel liggen veel brochures ter inzage van diverse kennis- en adviescentra. Enkele uitgaven zijn direct via de websites te downloaden. Tijdens workshops en ouderavonden delen wij graag onze lijsten met het publiek.
De belangrijkste conclusies uit het laatste onderzoek dat vandaag gepresenteerd wordt, is dat de jongeren veel media gebruiken waardoor ze er vaardig mee om kunnen gaan. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Dialogic in opdracht van Mediawijzer.net onder vmbo-jongeren (12-16 jaar): onderzoek ‘Achter de schermen’: mediagebruik en –gedrag vmbo-jongeren.
Enkele resultaten:

  • Zo’n 25% van de jongeren maakt meer dan 10 uur per dag gebruik van hun mobiele telefoon.
  • De jongeren internetten gemiddeld 2,8 uur per dag op de computer en 3,5 uur per dag op de mobiele telefoon.
  • YouTube en WhatsApp/Ping zijn de populairste applicaties onder jongeren. Dit leidt tot veel sociale interactie.
  • 75% van de jongeren heeft wel eens inkomsten gegenereerd door slim mediagebruik.
Ze gaan echter op veel fronten niet bewust genoeg met media om:
  • 80% van de vmbo-jongeren checkt niet de betrouwbaarheid van gebruikte bronnen.
  • 24% is snel afgeleid door divers mediagebruik
  • 12,5% heeft wel eens online gepest.
Scholen en ouders kunnen een belangrijk rol spelen in het verbeteren van bewust omgaan met media.

Over de Week / Weken van de Mediawijsheid
Kinderen en jongeren groeien op met tv, internet, social media, games en mobieltjes. Jongeren lijken vaak mediawijs maar gebruiken niet altijd alle mogelijkheden en onderschatten hun mediagedrag. Daarom organiseert Mediawijzer.net voor de derde keer de Week van de Mediawijsheid. Een periode waarin de mediawijsheid van jongeren tussen de 10-14 jaar centraal staat en de rol die ouders en school daarbij kunnen spelen.
In de Bibliotheek A tot Z vinden er tussen 23 november t/m 12 december activiteiten plaats. (Zie ook het bericht van gisteren).

Dominique Janssen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen