zaterdag 18 mei 2013

Boeken lezen voor de lijst?!


Nog steeds moeten leerlingen in het Voortgezet Onderwijs boeken lezen voor hun leeslijst of leesdossier; dat is nog niet echt veranderd in vergelijking met mijn schooltijd. Voor mij was het logisch om daarvoor naar de bibliotheek te gaan. Soms op school, maar vaker naar het bibliotheekfiliaal vlakbij huis. De keuze was er namelijk veel groter en gevarieerder.

Voor jongeren van nu ligt dat anders. Zij struinen het internet af naar te kopiëren boekverslagen of nemen een boek dat door hun vrienden of ouders gelezen is. Ik doe voor de Bibliotheek A tot Z momenteel onderzoek naar de vraag in hoeverre de collectie van de bibliotheek nog voldoet aan de eisen die talendocenten stellen aan leerlingen. Daarvoor heb ik een enquête gestuurd aan de scholen in ons werkgebied (Dordrecht, Ridderkerk, Zwijndrecht). Ik ben heel benieuwd naar de eisen die nu gesteld worden aan de lijstboeken. Niet alleen voor het vak Nederlands, maar ook voor de andere moderne talen. Mocht je daarover met mij van gedachten willen wisselen dan kun je mij bereiken via de mail.

Meer informatie met goede, leuke (en nieuwe!) titelsuggesties op diverse niveaus voor op de leeslijst vind ikzelf bijvoorbeeld op Lezen voor de lijst (hierover heb ik al eerder geschreven). Misschien levert dat docenten nog nieuwe ideeën op. Natuurlijk kun je ook zelf in de bibliotheekcollectie komen struinen. Er komt wekelijk nieuw leesvoer binnen! Wij geven er graag advies over in de Biebwinkel.
Je kunt als docent tenslotte niet alle nieuwe boeken zelf gelezen hebben. En af en toe iets nieuws op de lijst werkt zowel voor de scholieren als voor de docenten inspirerend.

Volgend schooljaar hoop ik verslag te kunnen doen van dit onderzoek en hoop ik te kunnen melden hoe wij ermee verder gaan. Wordt vervolgd dus!

 
Dominique Janssen

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten