zaterdag 18 april 2015

De tuin van de walvis

Toon Tellegen met tekeningen van Annemarie van Haeringen
Sprinkhaan heeft een winkel aan de rand van het bos, waarin hij alles verkoopt wat de dieren willen kopen. Van walvis krijgt hij op een dag een brief:

Beste sprinkhaan,

Ik wil iets bestellen.
Ik wil graag een bank op mijn rug.
Voor bezoek, om op te zitten, met een leuning.
Maar eigenlijk wil ik een tuin, met een bank.
Een fontein heb ik al.
Ik kan niet goed naar je toe komen.
Kun jij alles hier bezorgen?
Ik woon midden in de oceaan.

De walvis

Sprinkhaan verzamelt alles wat hij nodig heeft en vaart weg. Langs de oever staan de andere dieren met hun wensen waaronder de giraf. Hij wil zo graag een tuin met een klein bankje tussen zijn twee steeltjes, met leuningen waaraan zijn gasten zich zouden kunnen vasthouden als hij, op hun verzoek, zijn hals heen en weer zwaaide. Al lezende zie ik al die dieren voor me met hun mooie tuintjes. Annemarie heeft het prachtig verbeeld in haar feestelijke illustraties. De door haar gecreëerde tevreden walvis doet je veelvuldig glimlachen.

Querido, € 16.99

bestellen?

Wilma Verhoeven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten